Motion om gång- och cykelväg i Köinge
Köinge den 15 juni 2017
KOMMUNFULLMÄKTIGE I FALKENBERG
311 80 FALKENBERG
MOTION OM GÅNG & CYKELVÄG I KÖINGE
Motionen gäller en framtida GC-väg mellan Björsavägen i Köinge och väg 784 mot Okome. En nyanläggning innebär en sträcka på ca 500 meter. Se bifogad skiss. Frågan har blivit extra aktuell nyligen eftersom Trafikverket förlängde vägräcken utmed 154 samtidigt som man satte räckena dikt an till asfaltskanten. Det gör att vinglingsutrymmet för cyklister minskats avsevärt på båda sidor. Mellan Okome och Köinge färdas folk i hög utsträckning eftersom samhällena hör socialt ihop. Skola och föreningsliv har man gemensamt.
Flera ortsboenden har påtalat detta för Trafikverket. Alla har fått ungefär samma svar, nämligen; Vi prioriterar bilismen och övrig motorfordonstrafik. Vi trodde inte att cyklister och gående valde en så hårt trafikerad väg. Nu är väg 154 faktiskt och den enda bron som förenar samhällena Okome/Köinge om man inte vill cykla runt Ätrafors eller bron i Boarp vilket blir omvägar på 1 mil.
FÖRSLAGET
Anlägg en separat GC-väg i vägslänten av 154;ans södra sida från Björsavägen till den gamla vägbron över 154 vid Nydala! På det sättet så undviks riskerna för olyckor vid en sammanblandning av de olika trafikslagen på den hårt trafikerade vägen till Ullared.
Motionärerna har varit i kontakt med berörda markägare som i princip tillstyrker förslaget. Den gamla bron utnyttjas idag endast av närboende och sportfiskare. Bron ägs av Falkenbergs kommun. Den gång och cykeltrafik som kan komma att nyttja GC-vägen kommer inte att inkräkta mer än marginellt på Nydala kvarns verksamhet. Köinge Vägförening åtar sig att sköta snöröjningen på GC-vägen upptill sitt uppdrag i samhället.
Vid en bedömning av de ca 400 m som löper parallellt utmed väg 154 så går den att placera i slänten på vägverkets område. På någon sträcka kan det bli aktuellt med att ta åkermark i anspråk och det medverkar markägaren till. Någon annan sträckdragning motsätter han sig. Beträffande de sista 100 meterna mot den gamla bron krävs en viss samordning.
Markägarens kor går under viadukten och bron på nuvarande 154 på sin vandring mot dagligt bete söderut. Därför går det inte att undvika en korspunkt mellan kornas väg och GC-vägen. Med två s.k. färistar möjliggör man GC-vägen utan att störa kornas dagliga gång. För de återstående 100-metrarna behöver man bygga upp en vägbank på å -sidan parallellt med kornas gångstråk.
Yrkande
Vi yrkar att den tänkta GC-vägen prioriteras högt i kommuns GC-plan eller att medel tas ur det separata landsbygdsutvecklingsanslaget.
Ingemar Johansson Maria Larsson
Centerpartiet Centerpartiet
BIFOGAS: Skiss över dragningen